Later die dag was ik in het centrum van Vilvoorde, een stad die heel veel jihadisten naar Syrië stuurde. Toen werd het wit. Twee jonge moslimmeisjes staken over, helemaal wit gekleed. Alleen de kleur van de religieuze kledij veranderde. De meisjes waren net zo opgesloten in de stoffen gevangenis als de vrouwen die ik in Brussel zag. De straat verandert en daarna volgt de samenleving als geheel in de langzame maar diepe transformatie. Zo werkt dat. We moeten daarom waakzaam zijn.
De religieuze kledij heeft een betekenis, namelijk de onderwerping van de moslimvrouw en de superioriteit van de moslimman. Maar die gemeenschap is geen eiland. Die bevindt zich in onze westerse samenleving. De segregatie heeft een grote impact met implicaties op het sociale, ideologische en financiële vlak.
Iemand anders moet namelijk extra betalen omdat de bedekte vrouw thuis dienstmeid blijft. Iemand die volgens de westerse normen leeft, moet betalen voor de kosten van hun kroost. Uiteindelijk is de belastingdienst gestoeld op hoe de samenleving evolueert voor de herverdeling. Uiteindelijk vraagt niemand je mening. Je moet extra betalen en klaar. Ook de taal die op school gesproken wordt, let wel, ik heb het niet over Nederlands, Frans, Duits of Engels, maar de woorden en de stijl en de verhouding tussen jongens en meisjes die al dan niet gesluierd zijn, verandert.
De verhoudingen op straat als de zoontjes groot zijn en daar rondlopen. Hoe loop je langs als niet bedekt jong meisje in een korte jurk?
Een vrouw die geen eigen inkomen heeft en geen recht van spreken heeft, die zich moet bedekken en elke dag dezelfde basistaken moet uitvoeren heeft geen eigen leven en krijgt geen kans om eentje op te bouwen.
Ze is in de steek gelaten. Door haar familie die dit normaal vindt maar ook door de overheid die dit toelaat en integratie onvoldoende afdwingt. Te makkelijk en onvoorwaardelijk gezinshereniging toelaat met buitenlandse bruiden, zonder garantie voor integratie.
Ze brengen samen integratie en migratie in gevaar.