Uiteraard ben ik niet van plan om het hier over filosofie of over Plato te hebben, alhoewel de verleiding groot is. Wat mij zorgen baart, is waar de Franse filosoof Raphaël Enthoven deze week de vinger op legde. Een wond die allang stinkt en waar we niet vaak genoeg bij stilstaan. We lijken gestopt te zijn met denken.
In zijn boek L’esprit artificiel uit Enthoven op eloquente en toegankelijke wijze zijn grote bezorgdheid over hoe het onderwijs vandaag de dag het denken steeds meer irrelevant maakt. Willen we van kinderen kennisrobots maken of willen we dat ze ook zelf nadenken en hun onderscheidingsvermogen overeind houden?Dat ze tijd en ruimte maken voor de verwondering. Waarom moet het altijd snel, makkelijk en optioneel zijn? Mensen kiezen vooral voor comfort.Op alle vlakken ging de mensheid vooruit. Qua gezondheidszorg, technologie en internationale betrekkingen bijvoorbeeld. Maar wat de essentie van de mens zelf betreft, blijven we stilstaan, merkt Enthoven terecht op.
Uiteraard ben ik niet van plan om het hier over filosofie of over Plato te hebben, alhoewel de verleiding groot is. Wat mij zorgen baart, is waar de Franse filosoof Raphaël Enthoven deze week de vinger op legde. Een wond die allang stinkt en waar we niet vaak genoeg bij stilstaan. We lijken gestopt te zijn met denken.
In zijn boek L’esprit artificiel uit Enthoven op eloquente en toegankelijke wijze zijn grote bezorgdheid over hoe het onderwijs vandaag de dag het denken steeds meer irrelevant maakt. Willen we van kinderen kennisrobots maken of willen we dat ze ook zelf nadenken en hun onderscheidingsvermogen overeind houden?Dat ze tijd en ruimte maken voor de verwondering. Waarom moet het altijd snel, makkelijk en optioneel zijn? Mensen kiezen vooral voor comfort.Op alle vlakken ging de mensheid vooruit. Qua gezondheidszorg, technologie en internationale betrekkingen bijvoorbeeld. Maar wat de essentie van de mens zelf betreft, blijven we stilstaan, merkt Enthoven terecht op.